• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
"Rail Baltica" vizualizācija"Rail Baltica": sazīmēts jau dikti smuki. Vizualizācija: RB Rail AS

Eiropas pajoliņiem nav pieņemama «Rail Baltica» bīdītāju alkatība

Nu jau kādu strēķīti Baltijas valstu megaprojekta “Rail Baltica” bīdītāji nemaz neslēpj, ka iecerētajam Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļam nav nekāda sakara ar komerciju: kļuvis acīmredzams, ka “Rail Baltica” ir vairāk militārs naudas mētāšanas projekts: tajā visvairāk ieinteresēta Ziemeļatlantijas līguma organizācija (North Atlantic Treaty Organization, NATO), kura projektā nepiedalās ne ar apsūbējušu centu.

Roberts Ozols, īpaši InfoTOP.lv

Baltijas valstu ārējā drošība, bez šaubām, ir pietiekami svarīga problēma, lai tajā ieguldītu arī vairāk nekā 7 miljardus eiro (par tādu summu pašlaik “notaksētas” “Rail Baltica” kopējās izmaksas). Tomēr Eiropas Savienībai (ES), kas ir ekonomisks un, iespējams, arī politisks, bet nekādā ziņā ne militārs projekts, šāda lietu kārtība nepavisam nav pa prātam. Savienojumā ar “Rail Baltica” bīdītāju neslēpto alkatību tas vispār ir kļuvis par ļoti nepatīkamu maisījumu.

Tāpēc ieklausīsimies, ko savā auditā secinājusi Eiropas Revīzijas palāta: īsā laika posmā dzelzceļa līnijas projekts “Rail Baltica” sadārdzinājies par 2,352 miljardiem – līdz septiņiem miljardiem eiro. Šādus skaitļus pavisam oficiāli – Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas, Eiropas lietu komisijas un Publisko izdevumu un revīzijas komisijas kopsēdē – atklāja Eiropas Revīzijas palātas pārstāvis Luks Tjoens (Luc T'Joen).

“Eiropas Revīzijas palātas ieskatā patlaban reālās izmaksas ir nevis sākotnēji plānotie 4,648 miljardi vai patlaban projektam atvēlētie 5,8 miljardi, bet gan septiņi miljardi eiro, un pastāv risks šīm izmaksām nākotnē pieaugt,” secina Tjoens.

Skaidrs, ka Revīzijas palāta par projektu izsakās, hm, ne īpaši glaimojoši. Par finansiālo pusi jau rakstīju, taču ir vēl vairāki iznīcinoši iebildumi: 1) nav skaidra projekta ekonomiskā ilgtspēja; Ziemeļu-Dienvidu virzienā satiksme nav būtiska; 2) pasažieru trūkumu varētu kompensēt kravu pārvadājumi, taču Revīzijas palāta neredz iemeslus, kāpēc lai tā notiktu; 3) nav pārliecības, ka “Rail Baltica” projekts tiks īstenots plānotajos termiņos – iespējamais kavējums ir 3 gadi; 4) nav skaidrības, kā projektu pārvaldīt ilgtermiņā; 5) palaists garām jautājums, kā savienot atšķirīgā platuma sliežu ceļus; 6) nav skaidrs pat savienojums ar Poliju (! – atvainojiet, bet te bez dažiem rupjiem vārdiem neiztikt: tik bezkaunīgs fēleris vienkārši neievietojas apziņā); 7) arī turpmāk pastāv izmaksu palielināšanas riski.

Atgādināšu, ka Eiropas Savienība šim projektam jau ir piešķīrusi 800 miljonus eiro, bet izmaksājusi – 80 miljonus.

“Auditā nav gūta pārliecība par kravas un pasažieru plūsmu prognozēm. “Rail Baltica” aptvērumā dzīvo ļoti maz iedzīvotāju, kas nespēs nodrošināt nepieciešamo pasažieru skaitu,” skaidro vēl viens Revīzijas palātas pārstāvis Mihails Kozlovs. Bet te nu gribas iebilst – kā tad tā, jūs to nezinājāt jau no paša sākuma, eirokungi? Vai varbūt jūs uztvērāt nopietni projekta bīdītāju vīzijas par pasažieru pūļiem, kas to vien darīs, kā nemitīgi pārvietosies ar vilcieniem no Tallinas uz Varšavu un atpakaļ?

Ja tā, tad ziniet: skola maksā naudu. Jūsu gadījumā 80 miljonus. Vai 800 –, ja vēl neesat sapratuši, kas tas, pie joda, par projektu. Tā, lūk, pajoliņi!

Tavs komentārs par rakstu: