• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Džons Lenons un Marks ČepmensDžons Lenons sniedz savu pēdējo autogrāfu Markam Čepmenam: kurš no viņiem ir lielāka autoritāte? Foto: Paul Goresh/Telegraph

Kapitālistiskā seksa rokasgrāmata jeb Latviešu tautas smagais ceļš uz vienkāršām patiesībām-36

(53. turpinājums. Sākumu sk. šeit)

36. Čepmena un Hārdingas komplekss

Starp citu, par autoritātēm.

Acīmredzams ir vēl viens kapitālisma paradokss: tirgus allaž cenšas vulgarizēt paša pasludinātās neapstrīdamās autoritātes un to idejas. Vienkārši tāpēc, lai tās būtu saprotamas pat vislielākajam stulbenim, jo tikai stulbenis šādas autoritātes spēj uztvert nekritiski, no visas sirds.

Ko lai dara, ja kapitālistiskās hiperautoritātes Freida un mazāka kalibra autoritātes – Junga – formulētie Oidipa[1] un Elektras[2] kompleksi ir neglābjami novecojuši?

Kāds Oidips, kāda, pie joda, Elektra, ja jauniešu seksualitāte jāievirza vienotā, sabiedriski derīgā un ideoloģiski atbalstītā gultnē: klišeju uztveršanā un atražošanā?

Tāpēc vecāki – un gados vecāki cilvēki vispār – nav autoritātes, modernajā pasaulē viņi vairs nav jāciena. Tā ir aizejošā paaudze. Nav nekā tāda, ko no tās var mācīties.

Vecāki ir rupji jāizdrāž!

Un viņu vietā – apziņas, bezapziņas un zemapziņas centrālajā vietā – jāliek propagandas radītās autoritātes. Šīs autoritātes nodrošinās pareizu – kapitālistisku – seksuālo orientāciju.

Tēva vietā popzvaigzne.

Mātes vietā kinodīva.

Ģimenes vietā realitātes šovs[3] vai feisbūks.

Un vispār dzīves vietā – televizors, dators un viedtālrunis.[4]

Oidipa un Elektras kompleksa vietā – Čepmena[5] un Hārdingas[6] komplekss. Godīgi sakot, uz šā fona Freida prātuļojumi izklausās pēc zīdaiņa šļupstiem.

Kapitālisma ideologiem šāda lietu kārtība ir ļoti izdevīga. Kas to lai zina, ko saviem abstraktajiem bērniem māca kāds abstrakts tētis un tikpat abstrakta mamma!

Toties to, ko ar savu izskatu, uzvedību un reizi pa reizei arī verbāli māca konkrēta popzvaigzne vai cits pārcilvēks, var viegli izskaitļot, saplānot un pēc vajadzības papildināt, noīsināt vai izdzēst.

(Turpinājums šeit)


[1] Oidipa komplekss (latīņu: Oedipus complex) – psihoanalīzē: galvenokārt zemapziņā sakņotu ideju un sajūtu grupa, kas centrējas ap vēlmi seksuāli iegūt savu māti un iznīcināt savu tēvu. To formulēja Z.Freids darbā „Die Traumdeutung” („Sapņa interpretācija”, 1899), kurš uzskatīja, ka Oidipa (Оίδίπος) komplekss ir universāla parādība. Sengrieķu mītā Oidips, pats to nezinādams, nogalina savu tēvu Lāju (Λάϊος) un apprec māti Jokāsti (Ιοκάστη).

[2] Elektras komplekss (latīņu: Electra complex) – psihoanalīzē: teorija par to, ka sievietes psihoseksuālajā attīstībā ietilpst seksuāla tieksme pēc sava tēva. K.G.Jungs šo teoriju atvasināja (1913) no Z.Freida formulētā Oidipa kompleksa. Sengrieķu mītā Elektra (Ηλέκτρα) izglāba brāli Orestu (Όρέστης) pēc tam, kad viņu māte Klitaimnēstra (Κλυταιμνήστρα), nogalinājusi abu tēvu Agamemnonu (Αγαμέμνονας), grasījās to pašu izdarīt ar viņa dēlu. Vēlāk Elektra pamudināja Orestu un brālēnu Pilādu (Πυλάδης) nogalināt Klitaimnēstru.

[3] Realitātes šovs – angļu: reality, īstenība, realitāte, show, izrāde – televīzijas žanrs, izklaidējošas TV pārraides paveids tiešraidē. Realitātes šova sižeta pamatā ir cilvēku grupas (vai grupu) rādīšana dzīvei pietuvinātos apstākļos. Rietumvalstīs biežāk tiek izmantoti jēdzieni “realitātes televīzija” (the reality television) vai “sarunu šovs” (talk show). TV pārraides, kurās tiek rādīti cilvēki negaidītās situācijās, pirmo reizi televīzijā tika demonstrētas jau četrdesmitajos gados. 1948. gadā ASV televīzijā parādījās šovs “Hidden cameras” (Slēptās kameras) – tas tiek uzskatīts par mūsdienu realitātes šovu prototipu.

[4] Viedtālrunis – angļu: smartphone, gudrais tālrunis – mobilais tālrunis, kura funkcionalitāte paplašināta ar kabatas personālā datora funkcijām. Līdzīga ierīce – komunikators (angļu: communicator, PDA phone), personālais dators, kura funkcionalitāte paplašināta ar mobilā tālruņa funkcijām.  

[5] Marks Deivids Čepmens (Mark David Chapman, dz.1955) – amerikāņu puisis, kas noslepkavoja (1980) bijušo grupas The Beatles dalībnieku Džonu Lenonu (John Winston Ono Lennon, 1940-1980). Pirms slepkavības M.Čepmens palūdza Dž.Lenonam autogrāfu. Policiju viņš sagaidīja, pārlasot Dž.D.Selindžera (Jerome David Salinger,1919-2010) grāmatu „The Catcher in the Rye” („Uz kraujas rudzu laukā”, 1951). M.Čepmens kļuva par populāru tipāžu, viņa „stāsts” ir izmantots grāmatās un filmās. „The Catcher in the Rye” ASV žurnāls „Time” (dib.1923) ir atzinis (2005) par vienu no 100 labākajiem kopš 1923.gada angliski uzrakstītajiem romāniem, lai gan Savienotajās Valstīs šis romāns bieži atrodams nevēlamo (challenged) sarakstos.

[6] Toņa Meksena Hārdinga (Tonya Maxene Harding, dz.1970) – ASV čempione daiļslidošanā (1991). Pēc T.Hārdingas iniciatīvas viņas bijušais vīrs esot organizējis uzbrukumu (1994) konkurentei ASV daiļslidotāju izlasē Nensijai Keriganai (Nancy Kerrigan, dz.1969). Pēc mūža diskvalifikācijas saņemšanas T.Hārdinga savu seksīgumu mēģina uzturēt, publicējot autobiogrāfiju, nododot atklātībai pornogrāfiskus videomateriālus un uz brīdi kļūstot par profesionālu bokseri.

 

Tavs komentārs par rakstu: