• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Krišjānis Kariņš pie automašīnasKrišjānis A. Kariņš droši vien nesaprot, kā pilsonis var gribēt pirkt nevis jaunu, bet lietotu automašīnu. Foto: Reuters/Scanpix

Kariņš rullē jaunā «vāģī», tāpēc redzams nav nekas!

“Mekī Nazis valkā cimdus, tāpēc redzams nav nekas!” – apmēram tā būtu dziedājis vecais puika Lūiss Ārmstrongs (Louis Armstrong, 1901-1971), ja būtu pratis latviski. Visādā ziņā Delavēras cow-puikam Krišjānim Arturam Kariņam šis refrēns noteikti ir pazīstams, vismaz angļu versijā (Fancy gloves, oh, wears old MacHeath...).   

Dzintars Zaļūksnis

K.A.Kariņš māk neredzēt realitāti. Tāpēc varat nešaubīties, ka viņa vadītais kabinec izvilks caur paklausīgo 13. Saeimu nodokļu sistēmas kosmētiskā remonta paketi, kurā premjera partijas "Jaunā vienotība" biedris finanšu ministrs Jānis Reirs cita starpā ir ieslēpis vienu jaunu, precīzāk, atjaunotu nodokli.

Proti, lāga zēns Janka ir ierosinājis grozīt Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumu. Ne jau tā, ka  transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis tiek iestrādāts degvielas cenā – piemēram, pievienojot to akcīzes nodoklim. Nē, tā sabiedrības daļa, kas domā, ka tā būtu labāk visiem, var turpināt stāvēt pie saviem ratiem. Arguments, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa analogs degvielas cenā ir iekļauts, piemēram, Latvijas kaimiņvalstī Igaunijā, bet Lietuvā nē, jo tur pasažieru automobiļiem un vieglajam komerctransportam šā nodokļa nav vispār, Latvijā nedarbojas.

Turklāt, ņemot vērā degvielas tirgotāju attieksmi un konkurences uzraugu nevarību, ir milzu aizdomas, ka šāda nodokļa pārbīde kādam ļautu neadekvēti paaugstināt benzīna un dīzeļdegvielas cenas Latvijas degvielas uzpildes stacijās.

Tāpēc Reiru Janka ir izdomājis smalkāku atrakciju: atjaunot savulaik pastāvējušo, bet pašlaik atcelto transportlīdzekļu reģistrācijas nodokli. Un nevis vienkārši atjaunot, bet tā, lai tauta sajūt – nodokļa aprēķināšanas algoritms ir ļauj to uzraut līdz 540 eiro.

K.A.Kariņa vadītais kabinec šo ideju ir uztvēris ar sajūsmu, jo atceras, kāpēc savulaik šis nodoklis tika atcelts: tā dēļ latvju cilvēki pasāka reģistrēt savus transportlīdzekļus kaimiņvalstīs, un pret to bija sarežģīti cīnīties, jo ES tiek ļauta pārvietošanās brīvība. Tagad šī kļūda ir labota, un ar ārvalstis reģistrētu auto Latvijā mūsu bāleliņš nekur tālu aizbraukt nejaudās.

Tāpēc valdība lemj (un 13. Saeimas deputāti paklausīgi pacels ķepiņas), ka vieglo automašīnu reģistrācijas nodoklis atkal būs spēkā no 2021. gada 1. janvāra. Kā parasti, ar cēlu un mūsdienīgu motivāciju – novērst vecu un ekoloģiski kaitīgu vieglo automobiļu reģistrēšanu Latvijā.

Tulkojot Delavēras latviešu valodā, tas nozīmē, ka ar šo nodokli tiks apliktas tikai lietotas automašīnas – ja bāleliņš ir pietiekami turīgs, lai pērk jaunu! Un pirks jau arī, ja viņam būs daudz naudas. Ja naudas nepietiks, tad nepietiks vēl vairāk.   

Iespējams, valdība varētu tomēr būt mazliet pielaidīga un drusciņ paplašināt apzīmējumu jauna automašīna – par tādu uzskatot arī plus mīnus piecus gadus vecu auto. Tas gan ir tikai tehnikas jautājums. Jo tāpat skaidrs, ka šāds pavērsiens palielinās nodokļu slogu tai iedzīvotāju daļai, kura jaunas automašīnas nevis negrib, bet nespēj iegādāties.

Jo Mekī Nazis, kā zināms, valkā cimdus... Un K.A.Kariņš brauc jaunā vāģī.

1 Komentāri


  1. ille
    2020-10-05

    Kariņam no maskas valkāšanas ir hronisks skābekļa bads smadzenēs un viņa smadzeņu šūnas strauji atmirst... Vajadzētu ierosināt viņam piešķirt invaliditātes pabalstu ?

Tavs komentārs par rakstu: