• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Putns uz sliedēmPa šīm sliedēm vilcieni nebrauks. Foto no: baltictimes.com

Korumpantiem var aiziet gar degunu «Rail Baltica» miljardi

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits ir paziņojis, ka dažu personu lolotais šaursliežu dzelzceļa projekts “Rail Baltica” tiek atlikts vismaz uz diviem gadiem (šeit). “Pastāv liela iespēja, ka būvdarbi nesāksies 2020. gadā kā bija plānots,” precizē Linkaits.

Dzintars Zaļūksnis

Tiesa, Linkaitis neatklāj galveno iemeslu, kāpēc “gadsimta projekts” apstājies. Bet šis iemesls ir vairāk nekā nopietns: neskaidrības ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu. Atminēsimies, ka sākumā, 2001. gadā  “Rail Baltica” projekta izmaksas tika rēķinātas itin pieticīgi – 2,65 miljardi eiro. Taču jo gads, jo plānotās izmaksas auga, un šobrīd, ieskaitot trases ceļā atpērkamos īpašumus, tās jau pārsniedz 7 miljardus eiro jeb ir uzaugušas 2,6 reizes. Eiropas Komisijai tas, maigi izsakoties, nav īsti pa prātam. Sava loma Briseles degsmes apsīkumā noteikti ir arī Baltijas valstu un Somijas kopuzņēmuma “RB Rail” bijušās valdītājas Baibas Rubesas alkatībai un nespējai paskaidrot elementāras lietas. Vārdu sakot, jau maijā būs jauns Eiropas Parlaments, līdz gada beigām arī jauna Eiropas Komisija, un Briseles kuluāros tiek arvien skaļāk runāts par to, ka “Rail Baltica” projektam Eiropas līdzfinansējums varētu iet secen. Pat ar visu to, ka baltieši ir pārbīdījuši akcentus un vairs nestāsta Eiropai, kas dzelzceļa mērķi ir saistīti ar ekonomiskiem aprēķiniem (vairāk nekā skaidrs, ka šis dzelzceļš nevar būt rentabls), bet gan ar drošību – tas palīdzēšot ārtāk pārvietot NATO karaspēku.

Un te nu parādās vissvarīgākais arguments: ja “Rail Baltic” tik ļoti vajadzīgs NATO, tad kāpēc nauda tiek prasīta Eiropas Savienībai? Turklāt Brisele pret ideju ātri pārdislocēt NATO karotājus tuvāk Krievijas robežām izturas ļoti piesardzīgi. Korumpanti, kas visus šos gadus ir “ēduši” vēl nesāktajā projektā ieguldīto naudu, tik tālu acīmredzot nav aizdomājušies.  

Visādā ziņā arī somi, kuri pavisam nesen iesaistījās “RB Rail”, uzskata, ka “Rail Baltica” projekts aktuālajā dienas kārtībā ir noslīdējis krietnu strēķīti lejup un kā daudz perspektīvāku uzlūko Helsinku-Tallinas tuneli (šeit).  

Tavs komentārs par rakstu: