• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Elektroautomobiļa uzlāde Singapūrā.Elektroautomobiļa uzlāde Singapūrā. Foto: Singapoure Press Holdings/torque.com.sg

Līdz 2030. gadam valdība visus «pārsēdinās» uz elektromobiļiem? Lika pagaidīt!

Gan 20., gan 21. gadsimtā cilvēki ir piedzīvojuši lērumu “zinātniski pamatotu” stulbību. Parasti gan viss nostājas savās vietās, kad beidzot ļauj runāt pašiem zinātniekiem. Tāpat pamazām notiek arī ar zaļās enerģijas jautājumu. Īsi izsakoties, zviedru jaunava Grēta Tūnberja (Greta Thunberg) šajā lietā drīzāk var izrādīties nevis karognesēja, bet gan pēdējā bezdelīga.

Dzintars Zaļūksnis   

Tāpēc nevajadzētu ķert kreņki par to, ka mūsu hiperviedie kārtējo reizi kaļ nereālus plānus, proti, līdz 2030. gadam “pārsēdināt” nedaudzos Latvijas bagātniekus un visus pārējos nabagus uz elektromobiļiem. It kā līdz akurāt 2030. gadam visa saražotā elektroenerģija pēkšņi kļūs zaļa. Nu, nekļūs jau! Pat Islandē, kura sēž uz geizeriem un vulkāniem, nekļūs, lai gan tur ar šiem resursiem tiek saražoti vairāk nekā 80% elektrības.

Starp citu, Latvija Eiropas Savienības (ES) valsu vērtējumā zaļās enerģijas īpatsvara ziņā ieņem 2.-3. vietu (atkarībā no vērtēšanas atskaites punkta), piekāpjoties tikai HES lielvalstij Zviedrijai un vēja ģeneratoru, plūdmaiņas enerģijas un zaļā dīzeļa attīstītājai Somijai.

Jā, es nepārrakstījos – tieši zaļais dīzelis pašlaik ir labākā alternatīva pagaidām ne visai attīstītajām elektroautomobiļu tehnoloģijām. Elektroenerģiju taču ražo (un nevajadzētu maldīgi iedomāties, ka 2030. gadā pēkšņi būs citādi), lielākoties dedzinot fosilo kurināmo. Un ar uzlādēju jaunu akumulatoru pagaidām vēl nav iespējams bez diezgan ilgas un, atvainojiet, problemātiskas papilduzlādes aizbraukt pat no Rīgas līdz Daugavpilij. Principā arī visu dienu pa Rīgu braukt nav iespējams, ja nu vienīgi ar dārgākajiem elektromobiļu modeļiem – ar noteikumu, ka to akumulators nav necik nolietots.

Singapūrā, kura nebūt nav uzskatāma par pasaulē atpalikušāko valsti, bet pragmatiskāko gan, elektroautomobiļi nav aizliegti –, tomēr tā nosūtījusi elektroauto adeptam Īlonam Maskam (Elon Mask) nepārprotamu vēstījumu: elektoautomobiļi pašlaik ir dzīves stila atribūts nevis instruments cīņā pret klimata pārmaiņām. Piemēram, dīzeļa tehnoloģiju (gan dzinēju, gan degvielas) evolūcija zaļo tehnoloģiju virzienā pēdējo 10 gadu laikā ir vienkārši apbrīnojama.

Tāpēc šobrīd diezin vai ir prātīgi prognozēt, kādus automobiļus pēc 10-20 gadiem nopietnā (neangažētā) zinātne atzīs par dabai draudzīgākajiem. Personīgi man šķiet, ka tie būs tieši dīzeļi, bet es varu kļūdīties.     

Acīmredzot arī satiksmes ministrs Tālis Linkaits, nebūdams aprobežots cilvēks, kaut ko tamlīdzīgi ir izfunktierējis, tāpēc sabiedrības sašutumu izraisījušo ziņu, ka pamatīgu nodokļu slogu uzliks ar fosilo degvielu un sevišķi dīzeli darbināmām automašīnām, kas vecākas par trim gadiem, Satiksmes ministrija skaidro kā pārpratumu. Ministrija savā mājas lapā neesot aktualizējusi plāna jaunāko versiju, jo pretenziju raisošie priekšlikumi pēdējās nedēļās tomēr svītroti.

Bet nākamajā plānošanas periodā no 2021. gada transporta nozarē esot ļoti strauji jāsamazina izmešu daudzums, tāpēc auto īpašniekus jauni pārsteigumi sagaida šā kā tā. Lai nu kā, Satiksmes ministrija ir atteikusies no ieceres ar 2021. gadu ieviest nodokli transportlīdzekļiem, kas darbināmi ar fosilo degvielu, un netiks uzlikti ierobežojumi Latvijā ievest un reģistrēt automašīnas, kas vecākas par trim gadiem. Ministrija ir atteikusies arī no ieceres uzlikt ierobežojumus otrreizējai tirdzniecībai.

Tas priecē. Jo, lai gan nodoms uzlikt finansiālu slogu benzīna un dīzeļdegvielas auto īpašniekiem drīzumā var atkal atgriezīsies ministrijas dienaskārtībā, sākot darbu pie ”Alternatīvo degvielu attīstības plāna”, tomēr pastāv liela varbūtība, ka laika gaitā tas var pazust, mainoties globālajām tendencēm.

No ambiciozā plāna Satiksmes ministrija ir izņēmusi ārā priekšlikumus ierobežot auto nomas un operatīvo līzingu kompānijas, kuram bija iecerēts ļaut iznomāt un kreditēt tikai elektroauto un ar saspiesto dabasgāzi darbināmos spēkratus. Savukārt taksometru biznesam atkal jābruņojas ar dzelzs nerviem: sākot ar 2022.gadu – tātad jau pēc diviem gadiem – iecerēts pakāpeniski liegt taksometros izmantot ar benzīnu un dīzeli darbināmus auto.

Tāpat no 2025. gada būtiski mainīšoties arī valsts un pašvaldību publiskie iepirkumi: būšot atļauts iepirkt tikai un vienīgi videi draudzīgas automašīnas. Alternatīvo degvielu attīstības plāns paredzot benzīna un dīzeļdegvielas transportam 2030. gadā ieviest iebraukšanas maksu Rīgā.

Taču, kā jau rakstīju, līdz tam vēl zinātnieki var paspēt atdzesēt elektroautomobiļu sakarsētos prātus. Pat vislabāko un zaļāko tehnoloģiju cilvēki nepieņems, iekams tā nekļūs lētāka un ērtāka par pašreizējo. Te nelīdzēs ne vesela armija niknumā kvēlojošu Grētu.

Tavs komentārs par rakstu: