• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Foto: Evija Trifanova/LETA

"Liepājas osta LM" tiks pārdota atsevišķi; ostas pakalpojumus LM nodrošinās meitasuzņēmums "50.piestātne"

NOZARE.LV

Maksātnespējīgās AS "Liepājas metalurgs" pārdošanas plāns tiks precizēts - paredzēts, ka "Liepājas metalurga" meitasuzņēmums AS "Liepājas osta LM" tiek pārdots atsevišķi no pamatražotnes, savukārt ostas pakalpojumu pieejamību ražotnei garantēs jaunizveidotais meitasuzņēmums SIA "50.piestātne", sacīja "Liepājas metalurga" maksātnespējas administrators Haralds Velmers.

Marta beigās izveidotā "50.piestātne" ir 100% "Liepājas metalurga" meitasuzņēmums, un šodien Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) valde devusi piekrišanu modernizētās 50.piestātnes nomas līguma izbeigšanai ar "Liepājas ostu LM" un šai piestātnei pieguļošās zemes iznomāšanai uzņēmumam "50.piestātne".

"Šī piestātne nesen ir modernizēta tieši "Liepājas metalurga" vajadzībām, un tieši šajā 50.piestātnē notika gan metāllūžņu, gan gatavās produkcijas pārkraušana. Pēc uzņēmuma darbības apturēšanas piestātnē kravu operācijas netika veiktas un tā tika izmantota kā noliktava. Piestātne ir spējīga pilnībā nodrošināt visu "Liepājas metalurgam" nepieciešamo kravu plūsmu, vismaz tādā apjomā, kāda tā bija 2012.gadā jeb pēdējā uzņēmuma darbības gadā," skaidroja Velmers.

Administrators piebilda, ka šādā veidā tiek nodrošināts "Liepājas metalurga" pārdošanas plāna galvenais mērķis - uzņēmumam tiek garantēti nodrošināta pieeja ostas pakalpojumiem, savukārt "Liepājas ostas LM" pārdošana atsevišķi, kas varētu notikt ātrāk nekā pamatražotnes pārdošana, spēs atrisināt šī uzņēmuma problēmas - dramatisko kravu kritumu, finansiālo nestabilitāti.

"Jāsaprot, ka ostas bizness un metalurģijas bizness ir ļoti atšķirīgi, tāpēc nav pareizi ostas uzņēmumu pārdot vienā paketē ar metalurģijas uzņēmumu. Ir jāatrod ātrs risinājums tam, kāda būs "Liepājas ostas LM" nākotne, vajag ātrus risinājumus jaunu kravu piesaistei, lai uzņēmums spētu izdzīvot. Piemēram, tam var parādīties jauni īpašnieki, kas nāk ar savām kravām," sacīja Velmers.

Viņš norādīja, ka arī no "Liepājas metalurga" aktīvu pārvaldīšanas viedokļa, "50.piestātnei" pārņemot nomas līgumu no "Liepājas ostas LM", šis aktīvs nav pazaudēts, bet ostai tiek radīta iespēja rast ātrāku risinājumu.

"Liepājas SEZ pēc būtības varēja lauzt šo nomas līgumu, un tādā gadījumā ieguvējs nebūtu arī "Liepājas metalurgs". Šajā gadījumā tiek nodrošināti gan "Liepājas metalurga" pārdošanas mērķi, gan arī radīta iespēja "Liepājas ostai LM" ātrāk rast risinājumu iziešanai no krīzes," skaidroja Velmers.

Nākamajā nedēļā Velmers paredzējis izsūtīt visiem "Liepājas metalurga" kreditoriem precizēto uzņēmuma pārdošanas plānu, kurā tiks iekļauts precizētais ostas uzņēmuma pārdošanas veids, paredzot, ka "50.piestātne" tiek pārdota tikai kopā ar "Liepājas metalurga" pamatražotni. "Pēc tam, kad šie precizējumi tiks veikti, varēšu arī sīkāk komentēt, kādā veidā notiks "Liepājas ostas LM" pārdošana," norādīja Velmers.

Patlaban viņš arī atturējās nosaukt, pār kādu summu iecerēts pārdot "Liepājas ostu LM".

Kreditoru akcepts pārdošanas plāna precizējumam nav nepieciešams, līdz ar to pārdošanas plāna precizējumus nav arī paredzēts skatīt valdības sēdē. Kreditoriem ir iespēja sniegt administratoram savus iebildumus un ieteikumus par pārdošanas plāna precizējumiem.

"Tas ir tāpēc, ka pārdošanas plāns netiek grozīts, jo arī iepriekš tā mērķis bija nodrošināt uzņēmumam pieeju ostas pakalpojumiem. Tagad tikai tiek precizēts "Liepājas ostas LM" pārdošanas veids," skaidroja Velmers.

Administrators piebilda, ka "Liepājas ostas LM" pārdošana atsevišķi neizslēdz iespēju, ka šo uzņēmumu nopērk tas pats pircējs, kurš pēc tam iegādāsies arī "Liepājas metalurga" pamatražotni.

Velmers informēja, ka šogad nopietni tika strādāts pie "Liepājas ostas LM" izdevumu un ieņēmumu sabalansēšanas, tika atlaisti aptuveni 80 darbinieki, notika arī algu samazināšana. Tāpat uzņēmumā tika likvidēts arī vieglā transporta autoparks, saglabājot to tehniku, kas ir nepieciešama kravu pārkraušanai un saimnieciskajai darbībai. Arī 50.piestātne uzņēmumam radīja izdevumus, jo tā netika izmantota, turklāt "Liepājas ostai LM" bija izveidojies nomas maksas parāds par šo piestātni, kas bija vēl viens no iemesliem, kāpēc nomas līgums bija jāpārtrauc.

"Tas, ka turpmāk "Liepājas metalurgam" ostas pakalpojumus nodrošinās "50.piestātne", uzņēmumam pat ir izdevīgi, jo tas nodrošinās iespēju kontrolēt pakalpojumu cenas," piebilda Velmers.

Jau ziņots, ka "Liepājas ostas LM" kravu apgrozījums pērn samazinājies par 45%. "Liepājas osta LM" ir lielākā Liepājas ostas stividorkompānija, kas līdz šim ik gadu ir nodrošinājusi ostai stabilu kravu plūsmu, tomēr 2013.gadā līdz ar uzņēmuma māteskompānijas "Liepājas metalurgs" maksātnespēju ievērojami samazinājās kravu apgrozījums. Ja 2012.gadā kompānija pārkrāva 2,67 miljonus tonnu kravu, tad 2013.gadā - vien 1,47 miljonus tonnu.

Liepājas SEZ akciju sabiedrība "Liepājas osta LM" kopš darbības sākšanas 1993.gadā ir specializējusies metāla un metāla izstrādājumu kravu pārkraušanā, pārkraujot gan vietējā metalurģiskā ražotāja "Liepājas metalurgs" ražojumus, gan citu ražotāju tranzīta kravas. 2001.gadā par uzņēmuma galveno akcionāru kļuva "Liepājas metalurgs".

Par "Liepājas metalurga" pamatražotnes pārdošanu starptautiskajā piedāvājumā noslēgts līgums ar konsultāciju kompāniju "Prudentia". Atlīdzība konsultantam nepārsniegs 2% no summas, par kādu tiks pārdots uzņēmums, bet tā var būt arī mazāka.

Velmers paredzējis "Liepājas metalurga" pamatražotni, metāla kausēšanas ražotni, velmētavu, tehnoloģiskās iekārtas, nekustamos īpašumus un kustamo mantu, kura saistīta ar ražotnes darbības nodrošināšanu, - pārdot starptautiskajā piedāvājumā, lai uzrunātu kvalificētus pircējus un nodrošinātu pēc iespējas lielāku ieguvumu no pārdošanas.

"Atbilstoši veiktajam uzņēmuma novērtējumam, pārdodot neieķīlāto mantu, ir iecerēts iegūt 3,5 miljonus eiro bez izsoles un vienu miljonu eiro izsolē. Savukārt, pārdodot ieķīlāto mantu, iecerēts iegūt 112,3 miljonus eiro. Būtiski gan uzsvērt, ka prognozes tiks precizētas pārdošanas procesa laikā, vadoties pēc pārdošanas rezultātiem un pircēju izteiktajiem piedāvājumiem," iepriekš izplatītajā paziņojumā uzsvēra Velmers.

2013.gada 12.novembrī Liepājas tiesa pasludināja "Liepājas metalurga" maksātnespēju, kā rezultātā uzņēmums pilnībā pārgāja Velmera pārraudzībā. Tika sākta darbinieku masveida atlaišana, un kopumā darbu zaudēja vairāk nekā 1500 cilvēku.

Nonākot finanšu grūtībās, "Liepājas metalurgs" jau pērn pavasarī pārtrauca ražošanu. Valsts kase jūlijā no valsts budžeta līdzekļiem samaksāja "Liepājas metalurga" vietā visu rūpnīcas parādu Itālijas bankai "UniCredit" - 67 465 056 eiro. Pirms tam aprīlī Valsts kase Itālijas bankai veica rūpnīcai valsts galvotā kredīta pamatsummas daļas maksājumu 6 128 456 eiro apmērā.

Tavs komentārs par rakstu: