• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Dzērājs pie stūresDzērājšoferiem jau sen laiks pierast, ka viņu dzīvi laiku pa laikam padara smagāku un riskantāku. Foto: Getty Images

Mopēdistiem un dzērājiem pie stūres sākusies «jauna dzīve»

Jūnija pēdējā dienā spēku zaudēja Administratīvo pārkāpumu kodekss (APK). Lai tam vieglas smitis, tur, vēstures annālēs! No 1. jūlija spēkā ir stājies Administratīvās atbildības likums (AAL), un nekas cits neatliek, kā pamazām pie tā pierast. Situāciju mazliet izpludina fakts, ka reizē ar AAL ikdienā ienāk arī būtiski grozījumi Ceļu satiksmes likumā

Dzintars Zaļūksnis

Proti, stājoties spēkā AAL un grozījumiem Ceļu satiksmes likumā, par Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) pārkāpumiem soda nauda – un ne tikai nauda –, var izrādīties lielāka nekā gaidīts.

Būtiskas izmaiņas skar cilvēkus, kas izdarījuši nelielus pārkāpumus un mopēdu vadītājus. Šur tur arī tos, kas pie stūres sēdušies alkohola reibumā, bet dzērājšoferiem, šķiet, sen jau laiks pierast, ka viņu dzīve regulāri tiek padarīta smagāka. Lai gan šoreiz viņi mākonim var atrast arī gaišāku maliņu – par piedalīšanos satiksmē alkohola vai narkotiku reibumā vairs nav paredzēts administratīvais arests.

Lai nu kā, par ļoti smagiem pārkāpumiem fiziskajai personai tagad var piespriest naudas sodu 2000 eiro apmērā un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanu uz 5 gadiem. Juridiskajai personai sods palielināts līdz 7000 eiro.

Vēl vakar CSN pārkāpējus sodīja pēc APK, kurā par katru ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu bija paredzēts konkrēts sods. Nu kodekss ir miris, un tā vietā stājies AAL, kurā nav aprakstīti ceļu pārkāpumi un par tiem piemērojamie sodi – tie, sākot ar 1. jūliju, ir iegrozīti Ceļu satiksmes likumā, atbilstoši kuram naudas sodi tiek aprēķināti vienībās (NSV) – katras vērtība ir 5 eiro. Kāpēc tā? Iespējams, lai sodi neizskatītos tik briesmīgi (neatbilstoši sabiedrības maksātspējai). Piekritīsiet, 400 NSV nešķiet tik ļoti, kā 2000 EUR. Lai gan faktiski ir viens un tas pats.

Ceļu satiksmes likums nekrāmējas ar tādiem sīkumiem kā viena NSV. Mazākais, kas tajā noteikts, ir divas NSV – tas ir par sīkākajiem pārkāpumiem, ko izdarījuši gājēji, velosipēdu un pajūgu vadītāji, jātnieki un dzīvnieku dzinēji – tie, kurus līdz 30. jūnijam varēja sodīt ar 7 eiro. Kā pamanījāt, tagad soda naudas summa ir noapaļota.

Vislielākās sodu izmaiņas par pārkāpumiem ceļu satiksmē ir sagaidījuši mopēdu vadītāji. Tagad mopēdisti vairs nav pielīdzināti velosipēdistiem un viņus sodīs tikpat bargi kā automašīnu un motociklu vadītājus.

Taču tas ir tīrais štrunts, salīdzinājumā ar tiem, kuru pārkāpumi būs daudz smagāki. Visvairāk, protams, cietīs (un tas ir pareizi!) tie, kas pie stūres sēžas alkohola vai narkotiku ietekmē. Vēl pērnā gada nogalē Saeima pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kārtējo reizi būtiski palielinot sodu par transporta līdzekļu vadīšanu reibumā un bēgšanu. Grozījumi paredz, ka par nepakļaušanos personas, kura ir pilnvarota pārbaudīt transportlīdzekļa vadītāja dokumentus, atkārtotai vai vairākkārtējai prasībai apturēt transportlīdzekli (par bēgšanu) transportlīdzekļa vadītājam tagad piemēros naudas sodu no 240 līdz 400 NSV (tātad 1200 līdz 2000 eiro) un atņems transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem. Jā, viens atvieglojums zaļā pūķa draugiem tomēr ir: vairs nedraudēs administratīvais arests uz 10 līdz 15 diennaktīm. Acīmredzot politiķi, kas to izbaudījuši uz savas ādas, spējuši pārliecināt savus kolēģus, cik tas ir nehumāni.

Savukārt par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu to vadīt alkohola reibumā – atkarībā no izelpotajā gaisā vai asins pārbaudē konstatētās alkohola koncentrācijas (minimālā sodāmā paliek 0,5 promile autovadītājiem un viena promile velosipēdistiem) – sods varēs būt no 24 NSV (120 eiro) līdz 400 NSV (2000 eiro) un vadītāja tiesību atņemšana uz termiņu līdz pieciem gadiem.

Tagad tiesību atņemšanai ir divi veidi: viens, klasiskais, paredz to, ka vadītāja tiesības tiek fiziski atņemtas. Tas ir tādos gadījumos, ja to atjaunošanai paredzēta atkārtota CSN zināšanu pārbaude, t.i., tiesības atņemtas vairāk nekā uz 12 mēnešiem vai sods saņemts par sēšanos pie stūres reibumā.

Otrs – līdz šim nebijis! – gadījums būs tad, ja vadītāja apliecība paliek pie sodītā vadītāja, taču viņam konkrētu laiku tiek noteikts aizliegums šo dokumentu izmantot.

Jāņem vērā arī tas, ka AAL paredz: ja viena persona izdarījusi divus vai vairākus administratīvos pārkāpumus, administratīvo sodu piemēro par katru pārkāpumu atsevišķi, un, ja ar vienu un to pašu darbību izdarīti vairāki administratīvie pārkāpumi, administratīvo sodu piemēro par katru pārkāpumu. Mirušais APK šajā ziņā bija stipri iecietīgāks: pārkāpumus apvienoja un sodīja kopīgi.

Visbeidzot, lielākais iespējamais naudas sods, kas paredzēts Ceļu satiksmes likumā, ir 1400 NSV jeb 7000. taču tas attiecas tikai uz juridiskām personām – par normatīvajos aktos noteikto ceļa īpašnieka (pārvaldītāja) pienākumu nepildīšanu. Te nu gan jācer, ka šis konkrētais sods arī reāli darbosies.

4 Komentāri


  1. Davis
    2020-07-02

    Cik tad būs sods ja brauc bez tiesībām ar mopēdu?

    • Dzintars
      2020-07-02

      Mopēdists tagad ir pielīdzināts autovadītājam. Tātad sods: 280-570 eiro, ja tiesību nav vispār, un 10 eiro, ja ir, bet aizmirstas mājās.

      • Davis
        2020-07-03

        Ziņās saka ka mopēdisti ir pielidzinami motociklu vaditajiem. Tagad saki ka automobīļu

        • Dzintars
          2020-07-03

          Vai tad ir kāda starpība starp auto un moto vadīitāja statusu? Manuprāt, labāk teikt "autovadītājs", lai nav pārpratumu. Bet tas ir subjektīvi, protams. Galvenais, lai būtu saprotami.

Tavs komentārs par rakstu: