• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Benzīna kannas rindāĪstais brīdis, lai maksimāli piepildītu visas kannas. Foto: Shutterstock

Naftas cenas pasaulē uz brīdi «izsitušas grīdu». Priecāsimies, kamēr varam

Naftiniekiem visā pasaulē pienākuši grūti laiki. “Brent” markas naftas cena brīžiem noslīd zem 30 ASV dolāriem par barelu, Baltkrievijas prezidents Aļaksandrs Lukašenka (Аляксандр Лукашэнка) visā nopietnībā gaida, ka Krievijas naftas fjūčerus varēs nopirkt par 4 USD barelā, bet ASV daži naftinieki pat spiesti piemaksāt, lai atbrīvotos no “liekajiem” krājumiem.     

Roberts Ozols, īpaši InfoTOP.lv

Tik tiešām, tik zemas un nestabilas naftas cenas nav bijušas pēdējos 15 gadus. Loģiski, ka to ietekmē lejupslīd arī benzīna un dīzeļa cenas degvielas uzpildes stacijās (DUS). Naftas cena Latvijā “paņem” apmēram trešdaļu degvielas mazumtirdzniecības cenas. Tas nozīmē, ka šobrīd cenu samazināšanās “koridors” varētu būt 30-35 centi par litru.

Tā ir tikai teorija, tomēr mazumtirdzniecības cenu sarukums Latvijas DUS pašlaik tuvojas šai robežai: dažos benzīntankos dīzeļdegvielas un E95 markas benzīna cenas patiešām ir noslīdējušas zem eiro, samazinoties par 18-26 centiem.

Neesot labi priecāties par citu neveiksmēm, taču nedz pret krieviem, nedz jo mazāk saudītiem man personīgi nav īpaši siltu jūtu, bet tieši pateicoties Krievijas un Saūda Arābijas “naftas kariņam” mūsu automašīnās lejamās degvielas cenas ir kļuvušas tīri cilvēcīgas. Nevajadzētu lolot īpašas ilūzijas: tālākā cenu lejupslīde ir ierobežota jau pieminētajā “koridorā”. Tāpēc, pat ja Saūda Arābija vēl vairāk palielinās naftas ieguvi, bet koronavīrusa krīze un ar to saistītais degvielas patēriņa kritums ieilgs, diezin vai mēs sagaidīsim, ka benzīna cena Latvijas DUS noslīdēs zem 0,80 EUR litrā. Tālredzīgāk tomēr gaidīt, ka saudīti tuvākajā laikā (varbūt pat 6. aprīlī, kad naftas eksportētājvalstu grupa OPEC+ [Organization of the Petroleum Exporting Countries] rīkos videoapspriedi ar pašu Donaldu Trampu (Donald Trump) kā starpnieku) samazinās naftas ieguvi, bet pasaule, atguvusies no koronavīrusa pandēmijas, atkal sāks dedzināt naftas produktus uz nebēdu, iedarbinot degvielas cenu kāpuma algoritmus.

Tāpēc priecājieties par to, kas ir šodien. Diezin vai zemas degvielas cenas saglabāsies ilgi. Un, iespējams, nākamo šādu reizi nāksies kādu strēķi pagaidīt. Varbūt pat vispār nesagaidīt.

Tavs komentārs par rakstu: