• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Zelta zivtiņaZelta zivtiņa galu galā ir laimīga, jo neatceras neko, kas to darītu nelaimīgu. Foto: Pinterest

Šadurska izglītības sistēma: bez reizrēķina, ar «zelta zivtiņas» atmiņu

Nupat pārliecinājos, cik neglābjami esmu atpalicis no Latvijas izglītības sistēmas. Man nācās ilgi klausīties argumentus, kāpēc mazdēlam, kurš mācās otrajā klasē, reizrēķins nevis jāmācās no galvas, bet gan praktiski “jāskaita uz pirkstiem”. Es pat, kauns atzīties, sadusmojos, ka mani māna, un pēcāk nācās atvainoties par neticēšanu astoņgadīgajam pilsonim.

Dzintars Zaļūksnis

Tā nu tas ir, esmu no paaudzes, kam skolā bija jāiekaļ “briesmīgais vienreizviens”, tāpēc savā atpakaļrāpulībā iedomājos, ka tas bija viens feins paņēmiens, kā trenēt atmiņu. Izrādās – nē! Mācīšanās no galvas ir neglābjami novecojusi. Tagad skolā dara vienkāršāk: 1) vispirms iemācāmies reizināšanu ar 2. 2x2, 2x3... 2x9. Nav īpaši grūti, vai ne? Un pēc tam atliek tikai pieskaitīt tik, cik vajag. Piemēram, 7x7=49? Aizmirstiet! Viss ir daudz vienkāršāk: 7x7=7x2+7+7+7+7+7= ēē... 49. Galvenais, lai bērns nepārpūlētos, visus tos briesmīgos ciparus iegaumēdams. To, ka atbilstoši pašreizējam izglītības saturam arī dzejoļi nav jāmācās no galvas, konstatēju jau sen. Nu redzu, ka izglītības sistēma kļuvusi vēl progresīvāka: lasīt proti? Tad kāpēc atcerēties to, kas izlasīts? Ja vajadzēs, izlasīsi vēlreiz. Un vēlreiz...

Un vispār, “Šadurska reforma” paredz, ka nākamajā paaudzē jau bērnudārzā katrs izvēlēsies, par ko gribēs kļūt pēc vidusskolas beigšanas, un apgūs tikai priekšmetus, kas šajā nākotnes profesijā nepieciešami. Gribu būt ugunsdzēsējs? Mācies par ugunsdzēsēju! Gribu būt modele? Mācies par modeli! Vienīgā problēma: tajos nieka 12 gados nemainīt savu izvēli, jo neko citu tu tik un tā nepratīsi darīt. Nu, skaidrs, ka tādā vecumā neviens neizvēlēsies kļūt par matemātikas skolotāju vai Fīldsa prēmijas (Fields Medal) laureātu. Tad kāpēc gan jaunajam cilvēkam vajadzīgs reizrēķins?  

Šadurska reformā gan tas formulēts pulka piesardzīgāk. Sak, “saglabājot fundamentālās zināšanas, izpratni un pamatprasmes daudzveidīgās cilvēka darbības jomās, saturs papildināts ar caurviju prasmēm un ieradumiem, kas balstīti vērtībās, lai skolēns iemācītos mācīties visa mūža garumā un ikdienā rīkotos saskaņā ar savām vērtībām. Visu mācību saturu caurvij tādas prasmes kā kritiskā domāšana un problēmrisināšana, jaunrade un uzņēmējspēja, sadarbība, pilsoniskā līdzdalība, digitālās prasmes. Kā svarīgākās vērtības un tikumi tiek akcentēta atbildība, centība, drosme, godīgums, gudrība, laipnība, līdzcietība, mērenība, savaldība, solidaritāte, taisnīgums, tolerance.”

Pilnīgi prieks lasīt! Vismaz līdz brīdim, kad saproti, ka dzīvē tas drīzāk izskatās pēc “zelta zivtiņu” akvārija, kur kustonīšiem māca tikai to, kam pietiek ar 15 sekunžu atmiņu. Sulaiņiem un kalponēm laikam gan vairāk nemaz nav vajadzīgs.

Tavs komentārs par rakstu: