• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Ventspils ostas ogļu terminālisVisstraujāk "noiet uz grunti" Ventspils osta un ogļu tranzīts. Foto no: ventasbalss.lv

Tranzīts turpina gāzties bezdibenī, bet nodokļu maksātāji dāvina 55 miljonus lidostai

Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) aprēķini uzrāda, ka šā gada 1. ceturksnī, salīdzinot ar pērnā 1. ceturksni, pa dzelzceļu pārvadāto kravu apjoms Latvijā ir samazinājies par 48,7 %, bet kravu apgrozījums ostās – par 29,3 %. Šajos apstākļos  Krišjāņa Artura Kariņa vadītā valdība nolēmusi atbalstīt gaisa satiksmi un paziņojusi, ka Rīgas starptautiskās lidostai dāvina gandrīz 55 miljonus eiro nodokļu naudas.

InfoTOP.lv, izmantojot Latvijas plašsaziņas līdzekļu materiālus

CSP ziņo, ka 2020. gada 1. ceturksnī dzelzceļu pārvadājumi samazinājās par 5,7 miljoniem tonnu jeb 48,7 %. Pārvadājumu samazināšanās nav saistīta ar “Covid-19” krīzi: kritums bija vērojams jau pēdējos divus gadus un nav apstājies arī šā gada sākumā: janvārī pārvadāto kravu apjoms samazinājās par 52,2 %, februārī – par 47,4 %, bet martā – par 46 %. 

Līdzīgs stāvoklis ir vērojams arī starptautiskajos dzelzceļa kravu pārvadājumos – tur pārvadāto kravu apjoms samazinājās par 50,5 %, salīdzinot ar pērnā gada pirmajiem trim mēnešiem.

Tranzīta nozares kursu uz nekurieni “uztur” arī Latvijas jūras ostas:  2020. gada 1. ceturksnī kravu apgrozījums tajās bija 12,1 miljons tonnu jeb par 29,3 % mazāk nekā 2019. gada 1. ceturksnī. Kravu apgrozījums Rīgas ostā saruka par 23,9 % mazāk, Ventspils ostā – par 41,7 %, Liepājas ostā – par 16,3 %, mazajās ostās – par 12,9 %.

Nosūtīto kravu segmentā visbūtiskāk samazinājās ogļu apjoms – par 74,9 %. Naftas produktu nosūtīšana samazinājās par 27,6 %, kokmateriālu – par 22,5 %, konteineru kravu – par 7,4 %, mobilo kravu – par 3,1 %, minerālmēslu – par 22,6 %. Par 7,2% palielinājies labības un labības produktu apjoms, par 10% – šķeldas apjoms.

Turpinot iesākto politiku “neliekamies ne zinis par Aivaram Lembergam piederošo tranzītu”, K.A.Kariņa valdība šajos apstākļos ir nolēmusi atbalstīt gaisa satiksmi: proti, valsts AS “Starptautiskā lidosta Rīga”, kura ārkārtas situācijas seku pārvarēšanai saņems “dāvanu” par kopējo summu 54,42 miljoni eiro. Satiksmes ministrija (SM) informē, ka šī nauda tiks piešķirta, palielinot uzņēmuma pamatkapitālu (par 49,91 mij. eiro) un atceļot dividenžu maksājumu (4,51 milj. eiro) par iepriekšējo gadu. Tomēr jebkurā gadījumā tas nozīmē attiecīgu “robu” valsts budžetā jeb nodokļu maksātāju “samestajā kolektē”.

SM argumentē, ka “šie soļi palīdzēs nodrošināt lidostas spēju pārvarēt vīrusa “Covid-19” izraisīto krīzi un stabilizēt Baltijas lielākā starptautiskās aviācijas uzņēmuma darbību”. Uz krietni svarīgāko jautājumu – ko darīt ostām un dzelzceļam, kuriem taču arī valsts ir līdzīpašniece,– SM atbildēt izvairās.

Tavs komentārs par rakstu: