• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Autobuss ar uzrakstu "Labāk iet kājām"RS reizēm mēdz būt arī paškritiska. Foto: LETA

Ušakovs kā širmis, Brandavs kā «svētā govs»

Patiesi, ir ļoti smieklīgi, kad pie Rātsnama, kurā svētdienas dienā palikuši tikai abi kaķi un policijas postenis, savācas pāris simti it kā nopietnu cilvēku un skandē “Ušakov, nāc ārā!” Skaidrs, ka savu “apēdamo pīrādziņu” viņi nesagaidīja: viņa vienkārši tur nebija. Un balagānam bija pamats “sašutuma burbuli” pūst vēl lielāku.

Dzintars Zaļūksnis

Nu, nepatīkams tipiņš tas Ušakovs, piekrītu. Tāds nepotisms un “partijas būšana” kopš 2009. gada jūnija, kad viņš kļuva par galvaspilsētas domes priekšsēdētāju, Rīgā pirms tam nav redzēts.

Taču pašreizējā pretušakova kampaņa, manuprāt, jau sen ir pārkāpusi jebkādas saprāta robežas. Pirmkārt, ja godātā publika grib no viņa tikt vaļā, tad visvienkāršākais variants ir palaist Ušakovu uz Briseli – un piecus gadus būs miers! Ak, jūs domājat, ka Niluškam vieta cietumā nevis Eiroparlamentā? Domājiet vien tālāk! – nedz Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB), nedz policijā, nedz prokuratūrā nevienā no sāktajiem kriminālprocesiem nav pat tik daudz materiālu, lai nopietni apspriestu jautājumu par “aizdomās turamā” statusa piemērošanu tik nīstajam Ušakovam.  

Otrkārt, autobraucēji ar stāžu virs viena gada noteikti atminēsies, ka ļoti asas un nepatīkamas bedres ir ikgadējā Rīgas ielu problēma pēc sniega nokušanas. Par to tika lamāts ij Gundars Bojārs, ij Aivars Aksenoks, ij Jānis Birks. Tagad Ušakovs. Pelnīti. Bet lielā mērā bezcerīgi.

Treškārt, “Rīgas satiksmes” problēmas, kas kārtējo reizi ir samilzušas līdz kriminālprocesa un “gaidāma bankrota” līmenim, ir sākušās ilgi pirms Ušakova. Atgādināšu, ka pati pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” (RS) ir izveidota 2003. gada februārī, vēl Bojāra laikos. Bet “visindīgākie” līgumi – tie kuri ir pamatā pašreizējai RS “patiesā labuma guvēja” sistēmai – ir slēgti vairāku gadu garumā jau pirms Ušakova parādīšanās Rīgas domē. Piemēram, pašreizējā norēķinu sistēma (e-biļete) lielās grūtībās un strīdos tapa, kad pie varas galvaspilsētā bija “latviskās partijas” (starp citu, no manis sirsnīgs paldies, jo kopumā tā patiešām ir ērta un mūsdienīga). Taču virsroku arī tolaik guva cilvēks, kas Rīgas sabiedriskajā transportā ir “patiesais grupas vadītājs” – Aleksandrs Brandavs. Viņa “zaļo cilvēciņu” uzspiestā e-talonu sistēma – un sevišķi abnormāli dārgā to apkalpošana –, kā arī mikrobusu satiksmes monopolizēšana ir tas, par ko rīdzinieki var pateikties tieši šim, virs partijām stāvošajam cilvēkam. Atminos, kā pa galvu pa kaklu tika ieviestas e-biļetes: RS mūždien izlikās, ka nesaprot, ko dome no uzņēmuma grib, un galu galā izrādījās, ka viss notiek tā, kā tika nolemts kaut kur ārpus Rātsnama sienām.

Pēc Leona Bemhena un vēl viena otra RS vadītāja apcietināšanas par RS pagaidu vadītāju kļuva bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Gudrs cilvēks, jo ātri vien saprata, ka jebkuram, kas uzņemsies “sakārtot” RS, nāksies aci pret aci cīnīties ar vareno Brandavu, pret kuru “nagus ir aplauzuši” citādi diezgan veiklie zeļļi Bemhens un Emīls Jakrins un kuram neko nevarēs padarīt tāds nieks kā pašvaldība – vienalga, kas formāli stāv tās priekšgalā.

Tas, protams, neattaisno Ušakovu –, lai arī šaubos, vai viņš visā šajā afērā ir kaut numur sestais “patiesais labuma guvējs”, tomēr kaut cik ticami notēlot cīņu pret korupciju viņš varēja gan.

Pēc Matīsa demisijas par RS pagaidu vadītāju Niluška ir iecēlis tikai pirms nedēļas uzņēmuma valdē apstiprināto Ernestu Saulīti no Rīgas domes Īpašumu departamenta. Vēl viens pierādījums tam, cik bezspēcīga RS menedžmenta jautājumos ir Rīgas pašvaldība Nila Ušakova vadībā.

“Svētā govs” paliek guļam uz tramvaja sliedēm, un neviens nav pat mēģinājis to pabīdīt nostāk. Kāpēc gan? Par visu tik un tā samaksās rīdzinieki.

Tavs komentārs par rakstu: