• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
"RIMI" un "Maxima" iepirkuma maisiņiNevāja reklāma. Foto: Darkness Rose/spoki.tvnet.lv

Atbalstāms nodoklis. Beidzot!

Agra pavasara vēla pastaiga gar Daugavu labu gabalu no Rīgas uzvedināja uz pārdomām par jaunu nodokli…

Jānis Čakars, īpaši InfoTOP.lv

Vērojot pavasara saulrieta pēdējās toņu maiņas marta debesīs, skatienu piesaistīja arī turpat netālu snaudošais iepirkuma maisiņš ar kāda pazīstama lielveikalu tīkla logotipu tam virsū. Mani pārņēma divējādas sajūtas: atcerējos veikalu (nē, manī netika aizskarta kāda stīga, kas mudinātu steigt iepirkties tieši šajā tirdzniecības vietā, taču pašu bodi gan vizualizēju) un iedomājos: kā būtu, ja pašiem tirgotājiem būtu jāuzņemas papildu saistības par šādu “vides” reklāmu.

Protams, es apzinos, ka tirgotājs nevar izsekot pilnīgi visu iepirkuma maisiņu likteni pēc tam, kad tie pametuši dzimto lielveikalu, bet tomēr... Nevar taču noliegt, ka plastmasas iepirkuma maisiņi ar konkrētu veikalu logotipiem un saukļiem kalpo kā paša tirgotāja reklāma. Apzināti vai nē, bet, manuprāt, tā strādā diezgan efektīvi, zemapziņas līmenī – bet iedarbīgi.

Tieši tāpēc, ka tirgotājam nav atbildības par plastmasas maisiņa dzīvi pēc primārās misijas veikšanas un tieši tāpēc, ka šis plastmasas atkritums joprojām visai pasaulei lepni vēsta par savu piederību kādai konkrētai pārdotuvei, es ieteiktu ar likuma spēku noteikt, ka visiem reklāmas nolūkos apdrukātajām iepirkuma maisiņiem tiktu ieviests papildu nodoklis.

Shēma ir vienkārša – gribi reklāmu uz plastmasas kuļķenes, maksā kādu centu dabas nodoklī. Negribi – piedāvā klientiem baltus vai citādus vienkrāsainus iepirkuma maisiņus.

Sabiedrības ieguvums? Nu, varbūt tas īpaši nemazinās polietilēna piesārņojuma izplatību, pieļauju, ka tas arī nemainīs cilvēku vēlmi atbrīvoties no visa liekā vietās, kuras tam nav paredzētas. Tomēr tas varētu sākt mainīt pašu lielo tirgotāju (jā, jo tieši lielie tirgus spēlētāji mums “met” pakaļ savas apdrukātās plastmasas ķeseles ) attieksmi pret šo it kā nenozīmīgo lietu. Protams, zinu, ka jau tagad veikalos pieejami maisiņi, kam sadalīšanās aizņemtu mazāk nekā miljonu gadu, esmu informēts par kartona-papīra maisiem, kas, grozi kā gribi, ir cieši saistīti ar koku izciršanu, taču ir jau arī vēl citi varianti, piemēram, “prātīga” izmēra auduma maisi vai pārdomāta klientu audzināšana un vēl daudz, kas cits, ko uzņēmumu mārketinga un sabiedrisko attiecību departamenti – jaunā nodokļa mudināti – gan jau izdomātu.

Šis jaunievedums, manuprāt, iekustinātu tirgotājus domāt mazliet “zaļāk” vai arī maksāt, un iegūtā nauda, kas nonāktu valsts budžetā, tiktu iztērēta tieši vides sakārtošanas jautājumiem. Jā, ar noteikumu, ka jauno nodokli maksā pats tirgotājs – nevis “visžēlīgi” ieslēpj to pircēju tēriņos.

Protams, es ceru, ka šāda nodokļa ieviešana neietekmētu produktu cenu celšanos… Lai gan tas jau ir pavisam cits stāsts.

1 Komentāri


  1. Ugis
    2016-06-15

    Jebkuru nodokli,ko uzliks tirgotājam,viņš pāradresēs pircējam!

Tavs komentārs par rakstu: