• Produkti
    • ecube
    • trauki
    • Gelios
    • xlash
    • autoskola
Velojoslas novākšana Čaka ielāVelojoslas novākšana Čaka ielā. Foto no: Twitter

Mārtiņa Staķa pikets pret sevi pašu Čaka ielā

Naktī uz 31. augustu no Aleksandra Čaka ielas Rīgā tika novākta – nē, burtiski nokasīta – viena no eksperimentālajām velojoslām (virzienā uz Zemitāna tiltu). Šajā svētīgajā darbā tika izmantota speciālā tehnika, ziņo lsm.lv.   

Matīss Miers, īpaši InfoTOP.lv   

Rīdzinieku vairākums (manuprāt, jo īstas, objektīvas aptaujas šajā jautājumā neviens nav veicis) – sabiedriskā transporta pasažieri, autovadītāji un auto pasažieri, arī gājēji – ir atviegloti nopūtušies. Kā skaidro par satiksmi atbildīgais Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis, secināts, ka sabiedriskais transports būtiski kavējās: “Virzienā no centra uz ārpusi tādās pīķa stundās pat vairāki desmiti minūšu. Ir bijuši gadījumi, kad 40 minūtes, tieši virzienā prom no centra. Uz centru problēmu nav.”

Kā purvciemietis atzīšu: Ķirsim taisnība! Tomēr šī taisnība ne visiem pa prātam. Eksperimenta iniciatore – apvienība “Pilsēta Cilvēkiem” kopā ar saviem domubiedriem no Rīgas centra attīstības biedrības un Avotu apkaimes biedrības augusta pēdējā dienā Čaka ielā piketēja prasot šajā ielā “uzlabot cilvēcīgu un patīkamu vidi”.

Viens otrs esot saskaitījis, ka pa viņu iemīļotajām velojoslām laiku pa laikam pārvietojoties pat 600 riteņbraucēju stundā. Nezinu, ko jādzer vai jāpīpē skaitītājam, lai Čaka ielā redzētu 10 dažādus velobraucējus minūtē. Laikam jau skaitījis būs pats biedrības “Pilsēta Cilvēkiem” valdes loceklis Oto Ozols, kurš šajā miglā nekautrējas prognozēt: “Velobraucēji nekur nepazudīs. Viņi pārcelsies uz ietvēm, traucēs gājējiem un atkal būs konflikti, un nepatīkami staigāt kājām. Tas nekādā veidā neveicina gājējus kā prioritāti, cilvēkiem nebūs patīkami staigāt kājām un viņi nejūtas labi tādā pilsētvidē.” Ja pieņemam, ka Ozola vadītā organizācija turas pie formulas “velobraucējs/skūterists ir cilvēks, gājējs/sabiedriskā transporta pasažieris ir puscilvēks, autovadītājs/pasažieris ir necilvēks”, tad šādi apgalvojumi kļūst vismaz saprotami. Taču šaubos, vai šo formulu pieņems pilsētnieku vairākums. Vai varbūt demokrātija ir nevis vairākums, bet skaļāko bļāvēju vara?

Čaka ielas velojoslu eksperiments ilga gandrīz gadu. 2020. gada rudenī Čaka ielā tika ierīkotas divas velojoslas, kuras būtiski sašaurināja automašīnām atvēlēto brauktuves daļu un vareni gausināja satiksmi, bojājot jau tā ne īpaši smaržīgo gaisu. Projektu, maigi izsakoties, kritizēja gan Čaka ielas apkārtnē strādājošie uzņēmēji, gan pilsētnieki, kuriem ikdiena ved caur Čaka ielu. Rezultātā Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja nolēma eksperimentu izbeigt un mainīt satiksmes organizāciju Čaka ielā. Kā kompromiss starp vairākuma un bļāvēju viedokli tika nolemts no 1. Septembra vienu velojoslu pārveidot par sabiedriskā transporta joslu.

Izdarot vēl lielāku pretimnākšanu velobļāvējiem, pašvaldība apsolīja slēgt autosatiksmi Krišjāņa Barona ielā, atstājot šo ielu gājējiem, velosipēdiem un tramvajam.

Tomēr “Pilsēta Cilvēkiem” protestē: tā uzskata, ka Čaka ielas veloeksperiments neesot izvērtēts objektīvi, jo tā laikā Čaka iela neesot attiecīgi labiekārtota: uz tās neesot uzstādīti soliņi, velonovietnes, atkritumu urnas. Nu, jā, novērtējot eksperimentu, esot izmantota arī nepareiza statistika.

Interesanti, ka ar velobļāvējiem solidāra ir Rīgas galvas Mārtiņa Staķa frakcija – apvienība “PAR!/Progresīvie”, kura paziņoja, ka prasīs koalīcijas partneriem saglabāt abas Čaka ielas velojoslas līdz 1. novembrim. Kā redzat, koalīcijas partneri šoreiz izrādījās vai nu kurli, vai pragmatiski.

Tāpēc 31. augusta akcijā Čaka ielā autonīdēja Staķa domubiedri protestēja pret... pašu Staķi kā pašvaldības vadītāju. Šim cirkam, bez šaubām, galvenais mērķis ir “nostiprināt” argumentāciju satiksmes pornogrāfijas turpināšanai Čaka ielā. Ja ne šogad, tad nākamgad – galu galā staķieši pie Rīgas stūres būs vēl gandrīz četrus gadus. 

Tavs komentārs par rakstu: